Reis-naar-oeganda.reismee.nl

African patience

Als er iets als een rode draad door de hele week loopt dan is het wel: geduld! Of mijn ongeduld, om maar meteen heel duidelijk te zijn.

Het wachten in het ziekenhuis. 5 Meisjes krijgen een echo. We installeren ons om kwart voor tien, nadat we in een rijtje tussen het drukke verkeer door hebben gewurmd.

Zittend op een houten bank.. en wachtend. Ieder meisje heeft een schriftje, waar de midwife, aunty Maureen, alle persoonlijke gegevens vooraf al in genoteerd heeft. Alle uitslagen en behandelingen worden in dit schriftje opgetekend.

We zitten er al een uur... een oegandeze nette vrouw met lippenstift tegenover me heeft me al die tijd al bestudeerd. Totdat ze naast me komt zitten. ' Where are you from? And are'nt they very young? Are they pregnant?' Ik vertel wat over mezelf en mijn afkomst, maar besluit niet teveel over de meisjes te zeggen. Het is duidelijk dat de vrouw oordeelt over de meisjes, gezien haar minachtende blik die over de buiken glijdt. De meiesjes lokken het uit... benoemt ze terloops. Met een allervriendelijkste glimlach rond ik het gesprek af en breng ik het op een ander onderwerp. " You are very nice' zegt ze tot slot, maar ik voel dat er geen snars van meent. Zwangerschap bij tienermeisjes is een grote schande in de gemeenschap hier. Ondertussen is het wachten geblazen. De meisjes geven geen kick: ze slapen met hun hoofd tegen een koude stenen muur of geinen wat met elkaar. Het duurt tot een uur of twee voor de meisjes allemaal een echo hebben gehad en de uitslag bekend is. Gelukkig is alles goed en vertrekken we weer in lijn terug naar Wakisa.

Omdat er onverwachts 2 Australische vrijwilligers in het project arriveren, komt er helemaal niks van mijn engels lesje. I have to wait, zegt de engelse juf. De avond van te voren had ik in alle ijver het begin van het Engelse ABC voorbereid compleet met tekeningen en oefeningen om te schrijven. Next week, belooft ze me, maar ik moet het nog zien. Alles staat in het teken van de open dag op 10 december. Dus zijn we volop aan het knutselen: kettingen van opgerold papier en kerstkaarten. Ook werk ik nog aan fotocollages. Blij dat ik iets kan doen.

Mijn voornemen om een les te verzorgen waarin de meisjes een rompertje kunnen versieren wordt in overweging genomen. Ik hoor ervan terug.... nog even wachten tot volgende week denk ik.

Deze week heb ik 2 keer een gesprek aangevraagd bij de directrice, aunty Vivian. Ze begrijpt mijn vraag om uitdaging en werkzaamheden. ' I understand... I need challenge too!"

Ze zorgt dat ik samen met de duitse student interviews mag afnemen van meisjes die in Wakisa hebben gewoond. Ik ben er blij mee en het is leuk om met Annika en aunty Rachel op pad te gaan. Ook op secundairyschool waar de meisjes verblijven, speelt het wachten parten: de meisjes zijn shy.. het duurt lang voor ze een antwoord geformuleerd hebben. Sommigen zijn niet goed in staat in het engels te antwoorden. Gelukkig is Rachel erbij om te vertalen, if nessecary. We zouden 18 meisjes interviewen; het zijn er 10 geworden.Ondanks dat in mijn optiek de meisjes een sociaal correct antwoord geven op de maar liefts 56 follow up vragen, is duidelijk dat Wakisa Ministries veel betekent voor de meisjes. De skills die ze geleerd hebben, de mogelijkheden en sponsoring die ze krijgen om verder te studeren, de opvang in eerste instantie: het helpt hen een goede toekomst op te bouwen. Ik kijk ernaar uit om nog een keer op pad te gaan voor de interviews. Voelt zinvol!

Later in de week ga ik met de midwife en 6 meisjes naar een ander ziekenhuis, betaald door het Government. En dat is te merken. Ik schat zo'n 200 wachtenden zitten op plastic stoeltjes in een grote wachtruimte. Het is de bedoeling dat de meisjes vaccinaties, algemeen onderzoek en palpation krijgen. We arriveren om half tien met de taxi. Tegen half 12 worden de meisjes opgeroepen voor pols- en bloeddrukcontrole. Dan vernemen we dat er een staffmeeting is. Om 2 uur (!) wordt de draad weer opgepikt. En.... niemand geeft een kick. Om het wachten door te komen, probeer ik een systeem te ontdekken en die is er ook wel...geloof ik. In elk geval vindt alles gefaseerd plaats en lopen er continue medewerkers af en aan tussen de drommen wachtenden.

Ondertussen ligt er al anderhalf uur een zwaar gewonde man op de vloer te wachten op eerste hulp. Hij is er slecht aan toe. Zijn vrouw is bij hem... Gelukkig zie ik dat 2 broeders hem een rolstoel in hijsen en weg brengen. Ik hoop dat hij het redt.

Het is mooi te horen dat de behandelingen en onderzoeken die de meisjes in hun pregnancy ontvangen geheel door de ziekenhuizen wordt vergoed. Gezien alle krantenartikelen en verhalen die ik hoor, blijkt dat de directrice veel werk verzet en goede contacten heeft. Da's mooi en nodig!

Over geduld gesproken: ik had net een heel uitgebreid verslag geschreven...weg! Gewoon weg...

Dus ben maar opnieuw begonnen met schrijven. Nu met iets meer haast. Voor de lezer misschien wel fijn om niet zoveel te hoeven scrollen.

Na een vermoeiende lange week (van 8 tot half 6 op pad) ben ik blij dat het weekend in het teken staat van lekker wandelen. Samen met een huisgenoot zijn we op de bodaboda naar het andere Doingoodhuis net buiten Kampala gereden. We hebben de omgeving verkend en het blijkt dat we hier veel vrienden hebben rondlopen: Hee mzungu, my friend, how are you;)

Nu is het zondag en schrijf ik mijn verslagje voor de 2e keer... en omdat wifi en bluetooth wel eens uitvallen heeft dat nogal wat voeten in de aarde. Dus gauw opslaan voordat het weer foetsie is!

De appjes die ik af en toe krijg doen me echt goed. De flauwekul, de lieve reacties en natuurlijk ook de reacties op de reislog: ik ben er echt heel blij mee. Doen goed!!! Thnxxx

Reacties

Reacties

Martje Verwijs

Hallo Annemarie.
We kunnen dus nog wel wat leren van het Afrikaanse volk. Geduld!!!!!!!!. Wij hier in het westen leven in het tegenovergestelde altijd hectiek nog geen 5 minuten te laat of men is geïrriteerd etc. Tussen de regels door merk ik ook de irritatie m.b.t. het geduld op. In Afrika is het leven nemen zoals het komt. Geen eigen invloed. Ook wij zouden daar iets van moeten leren. We willen het alleemaal zo graag zelf in de hand houden. Bang voor reacties vanuit de ander dat je niet voldoet aan de normen en waarden van onze samenleving. Hoe erg kan het voor ons zijn als we even moeten wachten. Maar helaas gaan we hier met de meute mee en zijn we niet goed in staat er zelf grenzen in te stellen. Het zit niet in de hectiek of het geduld, het zit in de kleine dingen die een mens gelukkig doen maken. Besef dat jij daar nu een hele grote bijdrage aan levert aan die jonge toekomstige moeders. Je komt hun loeven binnen en voelen je betrokkenheid. Deze momenten zullen ze niet vergeten en ook jij niet. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. De hartelijke groetjes vanuit een donker en koud Nederland

Esther Kuijsten

Lieve Annemarie,

Alleen al daar zijn is zinvol! Ze leren meer van je dan je denkt. Tja, geduld...Heel moeilijk. Maar jouw tijd om dingen op te zetten komt wel. Voorlopig is jouw uitstraling en rust denk ik al meer dan genoeg. Er zijn, niet meer dan dat. Ik denk vaak aan je. In zes weken kun je de wereld niet veranderen. Een klein stapje is al helemaal super. Knuffel, Esther

Frans

bijzonder om je verhaal te lezen! Het geeft wel het gevoel dat je zo graag wil om te doen, te veranderen, te helpen, te verbeteren. In die cultuur valt dat niet mee, lijkt me. Maar met jouw positieve aanpak geef je wel een aanzet en maak je een begin. Een vonkje kan een brand veroorzaken, nietwaar! Ik blijf lezen!!

Riekie

Leuk om je zo te volgen. Het is, lijkt me, emotioneel ook van het een in het ander vallen. Genieten van wat je kunt doen en frustratie door wat je meer zou willen. Het klinkt alsof de meisjes in goede handen zijn en dat jij het ook wat makkelijker, leuker voor hen maakt. Groetjes

Monique

wat fijn weer om van je te horen en te kunnen lezen wat je allemaal beleefd hebt. Geduld....tja, ik heb dat toevallig wel...haha! Is een goede les...hoe doen we dat, geduld hebben? Zo kun je van elkaar leren. Maar Annemarietje dat kun je wel....goed bezig! tot je volgende verslag! XX

Jan de Vrieze

wat een leuke en leerzame verhalen Annemarie. Ik steek tussendoor ook veel op over het leven in Uganda en hoe je daar -geduldig- doorheen laveert. Nog heel veel mooie ervaringen en ik blijf je volgen.
Jan

Rian L.

Hoi lieve Annemarie, wat jij toch allemaal meemaakt! Niet voor te stellen hier in dat comfortabele Nederland ! Waar we ons om vaak ombenullige zaken drunk maken . Fijn dat je toch vaak wel zinnige dingen kunt doen en mooi hoe je alleys beschrijft, ik zie het voor me, die vrouw die zo vol kritiek naar die zwangere meisjes kijkt. Ik zie dat ik fouten maak met het typen, maar je snapt het wel hoop ik ! Kun je goed slapen en is het niet erg heet ? Nog even , Dan zit je al weer op de helft, Ben erg benieuwd om je verslag live te horen. Lekker enthousiast blijven , veel liefs en tot de volgende keer!!

Truuske

Hey Annemarie, het is wat, dat je moet leren onthaasten. En vooral als je moeten wachten op hetgeen je zou willen uitvoeren. Lijkt me frustrerend, maar laat het over je heenkomen. Jij kunt in 6 weken niet Afrika verbeteren, dat wordt al jaren geprobeerd en is nog steeds niet gelukt....hihihi. Ik vind het ontzettend knap waar je mee bezig bent en alle kleine beetjes helpt, al is het maar met een knuffel. Heel leuk wat je allemaal schrijft, zo weet ik wat je allemaal beleeft daar. En ja de tijd gaat heel erg snel....we zitten al weer in de derde week. Ongelooflijk! Ik ben wel blij voor je dat je het een beetje naar je zin hebt en je bent een kei dat je dit doet. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal. Zou iets zijn voor in een tijdschrift zo goed dat je het beschrijft, ik zie het zo voor me..... dikke knuffel van mij xxx

Esther van Roozendaal

Lieve Annemarie, als ik jou verhalen lees springen de tranen in mijn ogen. In hoeverre hebben deze meisjes regie over hun leven? Wat een enorm verschil met alle keuzes die wij, mannen en vrouwen, hier in Nederland mogen en kunnen maken. Ik hoop dat je deze meisjes in hun kracht mag en kunt zetten, want deze kracht zullen ze ongetwijfeld hebben. Alle beetjes autonomie en vrijheid zullen ze helpen om iets moois van hun leven te maken.
Jouw liefde en aandacht helpt ze daarbij. Dag lieve Annemarie. Zorg ook goed voor jezelf! een dikke kus van Esther X

Janine

Je stem stemt me tevree. Ver weg is het zo niet. Je voelt dichtbij. Derde wereld draait door door met jou op de helft. De helft van je tijd daar in de andere helft van die bol-bol staand van nieuw leven.Het ga je goed. Ga zo door zegt de sint.

Antoine

Hoi Annemarie,hoe anders daar bij jou nu,dan bij ons,we zitten bijna aan het eind van het jaar en onthaasten zal weer op vele agenda's staan op het lijstje goede voornemens.Weer een goed en helder verslag overgens

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood