Reis-naar-oeganda.reismee.nl

The open day

The open day....finally....

De hele week staat in het teken van de open dag. Op zaterdag 10 december zal Wakisa Ministries feest vieren. Zij bestaat dan elf jaar. Wakisa is een Oegandees woord en betekent: Blessed. Aunty Vivian vertelt die week dat zij die naam heeft gekregen bij haar geboorte. Hoewel haar geboorte niet van een leien dakje ging en haar moeder haar nog lang herinnerde aan dit feit, kreeg ze wel deze naam.

De directrice heeft in haar beginjaren als social worker gewerkt in een hospital met jonge moeders. Er was een jong meisje, verstoten door haar familie, die bij de bevalling stierf. Dit voorval greep de jonge Vivian zo stevig aan dat het haar niet los liet. Later in haar loopbaan kwam ze per toeval in contact met de moeder van de overleden tienermoeder. Toen de moeder de naam van dit meisje benoemde, zag Vivian dit als een ' sign from God almighty' en wist zij wat haar taak zou zijn in haar loopbaan en verdere leven. Zij is gezegend met een heldere blik en een sterke visie. In combinatie met haar sprankelende en innemende persoonlijkheid en scherpe neus voor zaken en netwerken heeft ze Wakisa gemaakt tot wat het nu is.

Enfin... langzamerhand wordt de klas en het gebouw omgetoverd tot tentoonstelling en hangen her en der papers vol foto's van oud Wakisa meisjes en hun babietjes aan de muren. (ja ja... door mij gefabriceerd;) En dat brengt me nu op het heugelijke feit te vermelden dat er inmiddels 2 jongetjes (Daniël en Timothy) en 1 (Jelijah dacht ik) meisje zijn geboren. Alle kinderen zijn in het ziekenhuis ter wereld gebracht. Twee van de drie meisjes blijven nog een week in Wakisa en keren daarna met baby naar relatives. (meestal moeder of aunty) Een van de twee meisjes huilt zo hartverscheurend bij het afscheid, dat iedereen tot tranen geroerd is. De ' shelter and care' van Wakisa te moeten missen grijpt haar zo aan dat ze alle aunties omhelst en blijft huilen. En ik doe mee...

De moeder van het meisje is te beperkt in haar vermogens om haar dochter op te voeden. Het is het tienermeisje met de tevreden glimlach... een van de meisjes van de Engelse les.... zo handig in koken en wassen. Ik vergezel midwife Maureen naar Sunaya Babies Home om te vragen of het babietje, na de bevalling met een keizersnee, zo snel mogelijk daar opgevangen kan worden. Men wil voorkomen dat de moeder zich hecht aan haar meisje.. dus snel handelen is geboden. De hoop is dat het kindje tezijnertijd nog door releatives opgevangen kan worden. Die hoop is klein, want er zit een smet op het verhaal en de familie... het tienermeisje is niet zwanger geworden op een gezonde en liefdevolle manier... Het raakt.

Halverwege de week arriveert er een bus vol Australiërs op de binnenplaats. Zij komen de meiden een onvergetelijke dag bezorgen. Tien vrouwen die een rondreis langs allerlei sociale - vooral christelijke- projecten maken, vertellen hun persoonlijke verhaal. Vooraf heeft aunty Vivian in de vroege ochtend om kwart over acht de aunties en de meisjes verzocht om vooral Oegandese liedjes en dansjes te tonen aan de Australiers. ' They like that...' En zo gaat het ook en dus dansen en zingen ze luidkeels in kring de liedjes. En ik doe fönetisch mee en probeer iets of wat van de Afrikaanse souplesse uit te stralen. De meiden lachen me uit... ofcourse! Later op de middag krijgen de meisjes uitleg over menstruatie en krijgen ze ieder een pakket met stoffen maandverband, zeep en onderbroeken aangeboden. Als klap op de vuurpijl krijgen ze tassen vol bh's... er wordt gepast en gegiecheld... open en bloot. De meiden zijn blij.

Ik vergeet veel te vertellen... over de leuke maar vooral aandoenlijke gesprekken met de staff, tussen de drukke bedrijven door. Ze willen zo graag een blanke man trouwen en naar Europa verhuizen. 'Zullen we mail uit wisselen? Mag ik je nummer?' Hun dromen geven glans aan het dagelijkse bestaan. Ze hebben allen goed gestudeerd en willen loyer of doctor worden of veel gaan betekenen in de financiële wereld. Maar Oeganda is nog niet zover. En zo leggen zij hun vertrouwen in God's hand, vertellen ze me keer op keer.

En dan is het eindelijk zaterdag. Ik arriveer om 8 uur.... en de meisjes begroeten me vrij en blij. Ik leg samen met de anderen de laatste hand aan de versieringen.. en er klappen al veel ballonnen. Ik ben bang dat het de mijne zijn, want ik heb ze volgens de meisjes veel te hard opgeblazen.

Vanaf 10 uur druppelen de bezoekers binnen. Eigenlijk zou de Bisschop de kerkdienst, die vooraf gaat aan het programma, leiden maar zijn zoon is overleden. Dus komt er een belangrijke priester uit Kampala, vergezeld door twee andere hoogwaardigheidsbekleders uit de christelijke kerk. Het wordt een lange zit.. met veel liederen en preken, speeches van belangrijke sponsoren. Blij dat ook Frank en Maartje, coördinators van Doingoood aanwezig zijn.

Ik ben het meest wakker bij de speech van Aunty Vivian: zij verstaat de kunst om mensen aan zich te binden en vertelt haar bevlogen verhaal. Al met al komt het erop neer dat er geld nodig is voor good care, maar vooral voor studying. De meisjes kunnen pas echt een goed bestaan opbouwen als zij kunnen studeren. En dat willen ze ook bijna allemaal. Wakisa gunt ze die kans. Ook is er geld nodig voor een birthhome. Een extra huis met verdiepingen om ook de geboortes te kunnen begeleiden en de babietjes op te vangen.

De meisjes laten hun toneelkunsten zien, zeggen de Wakisa poem op en Daisy gaat ervan uit dat zij haar Engelse ABC ten gehore mag brengen. We hebben immers de hele week geoefend en Aunty Vivian heeft ten overstaan van de hele klas het verzoek gedaan. Vol trots en discipline oefent ze. Maar tijdens de Open dag is geen ruimte meer voor Daisy... het lijkt haar niet te deren als ik check hoe ze dit vindt. Ze heeft de baby van een oud Wakisameisje onder haar hoede en is gelukkig. Het eten van de catering is heerlijk, al vindt de kookjuf het veel te vet en te weinig smaakvol. De dag is een succes... veel publiek in vol ornaat en veel plezier. Mooi om mee te maken.

Op zondag gaan we met drie-en een boda bodatour in Kampala maken. (De belangrijkste bodaman is erg in trek bij de jonge dames hier;)

We bezoeken alle highlights en zien o.a. ook het paleis van de koning. (er zijn 4 koningen in Oeganda) Ernaast liggen de bunkers en kamers waarin Idi Amin duizenden mensen heeft omgebracht. Een gruwelijk verhaal. Verder zien we de bahaitempel, een aantal mooie kerken, een groot en groen Park + een prachtig meer: Kabaka's lake. Tussendoor eten we een Oegandees gerecht met posho en Matooke (gesmoorde banaan) en lopen we Owinomarket binnen. Daar horen we dat Mzungu, als het door volwassenen wordt gebruikt, als scheldwoord is bedoeld. Behalve als my friend erachter aan komt. Het gebeurt vaak... allebei. De meeste Oegandesen zijn friendly and politely.

Gisteren heb ik alvast mijn evaluatie gehad met Frank en Aunty Vivian. ' She is involved with everything and everybody..', begint ze haar verhaal over mij. Ik mag meer dan tevreden zijn met hoe het gaat en de kansen die ik krijg.

We bespreken wat ik met het donatiegeld ga doen: het worden matrasbescherming, djembe's en spullen voor in de klas: schriften, potloden, papier etc. " You can use my driver... and go for shopping if you like.' Aunty Vivian is blij en bedankt me alvast voor alles wat ik gedaan heb.

Nou... nu ben ik wel een beetje gaar van het schrijven... met regelmaat valt bluetooth uit of valt het scherm uit en ben ik tekst kwijt. Gelukkig vandaag regelmatig tekst opgeslagen. Mijn batterij van de tablet is bijna leeg: so I quit. heb trouwens gemerkt dat ik in het engels tel, toen ik gisteren de inventaris van de giftshop aan het 'counten' was.... geinig he.

Dank weer natuurlijk voor alle berichtjes, appjes en flauwekul en liefs uit Oeganda!

Xxx

Reacties

Reacties

Frans S.

AnneMarie

Je begint al te verengelsen. Het lijkt voor jou alsof je in een andere wereld al een eeuw weg bent. Maar je verhalen hebben gelukkig nog steeds de optimistische ondertoon die we van je gewend zijn, terwijl daarachter je zorgjes en verantwoordelijkheden leesbaar zijn. Hopelijk brengt dat mooie meeleefgevoel bij te tot je terug komt, hoewel ik denk dat je jou huidige wereld meer gaat missen dan je denkt. Een gespreid bedje is ook niet alles als je uit zo'n avontuur komt.
Veel goeds en sterkte.
groetjes
Margriet en Frans

Ineke van Kessel

Schitterend ,ontroerend verhaal weer Annemarie!!

Rian Lucas

Lieve Annemarie! Wat Ben jij een goeie verslaggever, je zou zo maar voor de radio of de krant kunnen gaan weekend !! Het leest als een spannend boek , met het verschil dat I ik de schrijfster ken wat het dubbel interessant maakt . Ik geniet ervan en zie het een beetje voor me. Maar wat een andere wereld en wat maak je ontzettend veel mee !!Sorry , bovenaan weekend moet natuurlijk werken zijn ! Ik denk dat je met de kerst weer thuis bent , klopt dat ? Ik wens je nog een paar hele fijne dagen en als we niks meer horen een goede vllucht terug ! Heel veel liefs, Rian

mirjam

liefs terug xxx

Hannie

Als jouw mannen bij je in de buurt waren geweest, was de tijd daar volgens mij te kort geweest. Je schrijft zo passievol, maar ik hoor je "heimwee" naar jouw jongens, naar jouw thuis. Ik hoop echter dat je met voldoening terug kunt kijken op je verblijf daar en dat het je brengt wat je ervan hebt gehoopt. xxx

Esther Harmeling

Hoi Annemarie, wat een mooie, aangrijpende verhalen en wat schrijf je mooi! We beleven het vanuit hier een stukje mee. En wat doen jullie goed werk, heel bijzonder! Nog een hele fijne laatste week, zal lastig worden om het los te laten daar... Succes!!! xxx Gr. Esther H.

Willemien

Hoe krijg je het voor elkaar om, buiten al de dingen die je daar doet nog van die lappen tekst te schrijven? De andere omgeving, de contacten en je vrijwilligerswerk nodigen daar toe uit maar dan nog moet je er wel even voor gaan zitten. Voor"ons" jou lezers is het goed om te weten wat je er allemaal gedaan hebt en er life nog iets meer van horen lijkt me ook zeker heel leuk.

Jan

Kiek, wat mooi weer! Zo blijven we bij en jij bij ons. Baie dankie.

Cootje

Een ontroerend verhaal, Annemarie! Je hebt er echt goed aan gedaan om naar Oeganda te gaan. Dat neemt niemand je meer af. Dank voor de mooie verslagen. Nog goede dagen daar, een veilige terugkeer, dan genieten van thuis en tot ziens.

Truuske

Je bent niet alleen Engels aan het counten, maar je begint ook al veel Engels te schrijven....hihihi. Mooi om te zien dat het je aan het hart gaat, ik had niet anders verwacht. Zal moeilijk worden als je zelf afscheid moet gaan nemen. Erg dubbel. Geniet van je laatste dagen en hoop je snel weer te zien. Heel veel liefs lieve Kieke xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood